Informacje
o zamianie mieszkań
Wniosek o zamianę mieszkania
CEL
Powstanie komórki organizacyjnej w postaci Biura Zamiany Mieszkań w ramach
struktury organizacyjnej Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Toruniu, związane
jest z praktycznym wdrożeniem do realizacji wielopłaszczyznowego systemu
zamiany mieszkań, którego celem zasadniczym jest:
- optymalizacja
dysproporcji pomiędzy powierzchnią lokali mieszkalnych zajmowanych przez
lokatorów zasobów komunalnych, ilością osób w nich zamieszkujących a
dochodami osiąganymi przez ich gospodarstwa domowe i możliwościami bieżącego
regulowania opłat, wynikających z zajmowania lokalu,
- pomoc
przy poprawie warunków mieszkaniowych najemców zasobów komunalnych,
- redukcja
liczby dłużników i liczby osób oczekujących na lokale socjalne,
- pomoc
najemcom lokali z mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Toruń w zamianie na
lokal z możliwością wykupu.
KONCEPCJA
FUNKCJONOWANIA BIURA ZAMIANY MIESZKAŃ
- Zadaniem
Biura Zamiany Mieszkań jest pomoc przy zamianie mieszkania ze szczególnym
zwróceniem uwagi na dokonanie zamiany mieszkania, którego powierzchnia,
lokalizacja, czy też wysokie koszty utrzymania powodują powstanie kłopotów
życia codziennego najemców, czy użytkowników lokali.
- Biuro
Zamiany Mieszkań prowadzi komputerową bazę danych lokali mieszkalnych
zgłoszonych do zamiany. Na podstawie zgłoszenia sporządzona jest oferta
zamiany, która jest również udostępniona na stronie internetowej ZGM przy
wykorzystaniu przeglądarki zamian mieszkań.
- W
komputerowej bazie zamiany lokali mieszkalnych umieszczone są wyłącznie
lokale zgłoszone w Biurze Zamiany Mieszkań.
- Zamiana
lokali mieszkalnych przez Biuro Zamiany Mieszkań będzie możliwa w
przypadku, gdy chociaż jeden z lokali wchodzi w skład mieszkaniowego
zasobu Gminy Miasta Toruń i jest administrowany przez Zakład Gospodarki
Mieszkaniowej w Toruniu.
ZAKRES
DZIAŁANIA BIURA ZAMIANY MIESZKAŃ
- Przyjmuje
i kompletuje wnioski dot. zamiany lokali mieszkalnych,
- sprawdza
dokumenty związane z tytułem prawnym lokalu mieszkalnego,
- weryfikuje
zebrane dokumenty oraz stan techniczno-eksploatacyjny lokali będących
przedmiotem zamiany,
- kojarzy
zainteresowanych zamianą lokalu mieszkalnego w oparciu o zgłoszone oferty
oraz obowiązujące warunki i zasady zamiany,
- organizuje
i prowadzi elektroniczną „bazę danych” zgłoszonych do zamiany lokali
mieszkalnych,
- aktualizuje
informacje dostępne klientom na stronie internetowej.
UCZESTNICY
Uczestnikami
systemu zamiany lokali mogą być:
- najemcy
lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Toruń,
- najemcy
lokali mieszkalnych, wchodzących w skład innego niż gminny zasób
mieszkaniowy,
- byli
najemcy lokali z mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Toruń, którzy utracili
tytuł prawny do lokalu z uwagi na występujące na koncie lokalu zadłużenie.
WYMAGANE
DOKUMENTY
W
celu sporządzenia oferty zapraszamy najemcę lokalu wraz z dowodem osobistym do
siedziby Biura Zamiany Mieszkań.
W przypadku wzajemnej zamiany mieszkań do Biura Zamiany Mieszkań zapraszamy
najemców wraz z:
- wypełnionymi
drukami wniosków,
- dowodami
osobistymi najemców,
- dokumentami
potwierdzającymi tytuły prawne do lokali,
- w
przypadku zamiany mieszkania z zasobów Gminy Miasta Toruń na lokal z
innych zasobów należy dostarczyć zgodę właściciela na dokonanie
przedmiotowej zamiany oraz zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku.
WAŻNE
- zawarcie
umowy najmu może być uzależnione od wpłacenia kaucji zabezpieczającej
pokrycie należności z tytułu najmu lokalu,
- rozpatrywanie
wniosków o zamianę mieszkań jest bezpłatne.
KONTAKT:
Biuro
Zamiany Mieszkań
ul. Młodzieżowa 31, pokój nr 5
tel. (56) 657-75-34
e-mail: bzm@zgm.torun.pl